11 d’abr. 2012

Breath, Samuel Beckett


La reproducció visual de la respiració humana. Ajudant-se de les diferents intensitats de la llum, de sons d’inhalació, exhalació i d’uns crits, Beckett tradueix un acte tan humà, tan important, però alhora tan ignorat i involuntari com és respirar, en llenguatge escènic. Per això omple l’escenari de deixalles, de brutícia específica que no s’ha d’apilar verticalment, sinó horitzontalment, potser perquè la verticalitat crea una sensació de jerarquia, de cert ordre, de piràmide, mentre que l’acte de respirar és el mateix per a tothom, sense distincions.

Comença l’obra amb uns llums febles que mostren les deixalles escampades per l’escenari. Llavors, un breu crit és sentit. Acte seguit, una inspiració marca l’increment de la intensitat de la llum: respiració i llum augmenten conjuntament fins arribar al zènit. Quan encara no s’ha paït la visió del munt de brossa, la respiració expira i la llum disminueix fins a tornar al punt inicial on un altre crit tanca el cicle.

El cicle de la vida i la mort, potser? El crit inicial mostrant l’inici, la respiració simbolitzant la vida, el pas per aquest món i el crit final la mort?

Una vegada més, potser sí, potser no. Que cadascú ho llegeixi com cregui més convenient.
__________
Samuel Beckett, Breath (a Collected Shorter Plays of Samuel Beckett - Faber and Faber)
començat_ 13/02/12  /  acabat_ 13/02/12

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada