Abans de començar el llibre, però, una breu introducció escrita pel mateix autor en la qual reflexiona
sobre la identitat personal. Segurament davant l'encàrrec d'afegir una petita nota biogràfica
(per desgràcia tendim a valorar més a la persona que a allò que escriu), Azama
escriu un assaig sobre què és l’home. “Però com es defineix un home? Pel seu
itinerari?” (8) És a dir, per allò que ha fet a la
vida? Segur que això és suficient? Enumerar les accions que ha fet algú, els
estudis, les feines, els reconeixements… res d’això no ens diu com és aquesta
persona, només ens diuen, precisament, què ha fet. No sabem què pensa, què
sent, com es relaciona amb els demés… només sabem els seus actes, que no deixa de
ser una curiositat enciclopèdica buida.
“Robar a la vida el temps de l’escriptura,
sempre reduït a la mínima expressió pels tristos inferns cronòfags de les
feines alimentàries.”(8) Aquesta és la maledicció
dels escriptors a mitja jornada, dels que han de combinar-ho amb una feina “alimentària”, com tan bé la defineix Azama.
“Per al gran públic, el teatre sempre fa
tuf de museu.” (9) Continua Azama en aquesta
introducció plagada d’interessants reflexions: “la primera catàstrofe és
néixer, la segona ser civilitzat.” (14) Perquè podria
ser que Rousseau tingués raó i haguéssim firmat un contracte social, però
aquest contracte hauria de ser ratificat cada vegada que neix una persona i no
repetir els mateixos errors sense demanar consentiment.
L’obra comença amb força. Amb el pròleg cruel
dels dos nens assassinats per passar a la recerca de l’ànima en pena de la
Lloca de Jerusalem, una Jerusalem que li diuen que ha estat alliberada
definitivament, però que no es correspon amb allò que ella pensava: “durant
la missa molts soldats continuaven purificant la ciutat marxant sobre els
milers de cadàvers, esclafant caps de criatures contra les pedres. Va ser un
dia de gran eufòria cristiana.” (33)
Continuant amb aquestes breus escenes, la
següent mostra a dos joves amics que han compartit jocs i nits de festa i que
ara la guerra els situa als bàndols contraris únicament perquè tenen religions
diferents. “Lamento que no siguem de la mateixa religió. Ens hauríem pogut
trobar un dia al mateix paradís.” (38) diu Jonathan a
Ismaïl conscient que potser cap dels dos sobreviurà aquella guerra. Incapaços
de defugir una tradició que els marca i resignats a haver de lluitar contra el
seu amic.
Breus escenes plagades de sentit i
emoció: un començament demoledor.
“Al meu temps mai ningú s’hauria permès
arribar tard a l’hora de la seva mort.” (56) diu el
vellet mort a la velleta mentre esperen uns nois a punt de morir. Perquè, des
del principi de l’obra, els personatges amb més lucidesa són, precísament, els que ja estan
morts.
“Es creuen que aprenen a viure i de fet aprenen a morir…” (72)
“D’ençà que Jossif és mort m’ha calgut la
tira d’homes per oblidar-ne un de sol.” (102)
I molts altres exemples de frases ben
trobades, de reflexions encertades que ens condueixen al final de l’obra, al
moment que l’escenari s’omple de morts reflexionant sobre la vida mentre
esperen la mort d’Ismaïl. La violència latent de la humanitat transportada a l'escena.
_____________
Michel Azama, Croades (Institut del teatre)
començat_ 30/08/12 / acabat_ 30/08/12
_____________
Michel Azama, Croades (Institut del teatre)
començat_ 30/08/12 / acabat_ 30/08/12
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada