En la introducció, Xavier Antich ens presenta a Lévinas com a un autor clàssic, necessari; un autor que representa “la
paradoxa de la contemporaneïtat de l’escriptura autènticament filosòfica. No és
cap descobriment que Plató o Aristòtil poden ser, en certa mesura, molt més
contemporanis nostres que d’altres pensadors dels nostres dies.” (12) Per això, afegeix Antich, independentment de les dates de
publicació dels diferents texts que conformen aquest volum (1934, 1964-1970 i
1984), les reflexions en ells són totalment presents i contemporànies.
“Desmuntada la seva identitat, el subjecte
descobreix que, prèviament a qualsevol identitat, està lligat als altres.” (17) Aquesta és la proposta que, segons Antich, ens fa Lévinas al seu
text Sense identitat, una relectura de la
subjectivitat que resulta interessant.
Entrant ja en el text, Levinás ens diu: “El
temps, condició de l’existència humana, és, sobretot, condició de
l’irreparable.” (24) És a dir: “darrere la
malenconia de l’etern escolament de les coses, de l’il·lusori present
d’Heràclit, hi ha la tragèdia de la inamobilitat d’un passat inesborrable que
condemna la iniciativa a no ser més que una continuació.” (24) I això, aquest passat que ja no podem canviar és el que massa
sovint ens dol i ens fereix de manera més punyent.
“L’essència de l’home ja no és en la
llibertat, sinó en una mena d’encadenament.” (30)
Ésser un mateix no vol dir cercar una llibertat, sinó “prendre consciència
de l’encadenament original ineluctable, únic, al nostre cos.” (30) És a dir, no som només l’ànima, allò que per alguns precedeix i
sobreviu al cos, sinó que nosaltres, en tant que individus, en tant que JO som
la combinació forçada i indestructible de cos i ànima. El dualisme cartesià
sense la necessitat de la intervenció divina.
“La civilització és envaïda per tot allò
que no és autèntic, pel succedani posat al servei dels interessos i de la
moda.” (31) Bagatel·les socials innecessàries que ens
ajuden a passar el temps, que ens ajuden a passar la vida (o per la vida), que
ens ajuden a distreure’ns mentre esperem la mort. I d’aquests elements de
distracció en tenim molts. La televisió, per exemple, durant molts anys n’ha
sigut la principal protagonista. Darrerament, aquest lideratge li està sent
pres pels ordinadors i les xarxes socials, però l’objectiu és sempre el mateix:
mantenir el pensament ocupat per a que no ens assaltin pensaments que ens
podrien fer rodar el cap.
Un fet més que conegut, però massa sovint
oblidat: “la font de la barbàrie sangonosa del nacionalsocialisme no és una
anomalia contingent qualsevol del raonament humà, ni un malentés ideològic
accidental.” (34) L’arribada al poder de Hitler no fou
una casualitat, no fou un fet anecdòtic, sinó el producte d’una època delicada
i convulsa en la qual arreu del món s’estaven cercant maneres per depurar i
millorar una raça humana que es creia deteriorada. Als Estats Units, per
exemple, feia temps que es practicava amb relativa assiduïtat l’esterilització
sistemàtica de persones socialment marginades: prostitutes, deficients,
impossibilitats… Situant-se pel damunt de la llibertat d’elecció humana, el
govern decidia qui tenia dret a procrear i qui no. D’aquí a decidir que hi ha
una raça superior a les altres només hi va un pas.
“La significació no és una modificació
aportada a un contingut existent fora del llenguatge o en un món.” (67) No es pot buscar el significat de res en el buit, sinó que el significat
ja va lligat amb l’existència real de la cosa designada. Però aquests objectes
només “esdevindrien significatius a partir del llenguatge i no pas el
llenguatge a partir dels objectes donats al pensament, els quals designarien
els mots funcionant com a simples signes.” (68) És a
dir, existeixen prèviament al llenguatge, en són independents d’ella, però
només poden ser copsats, individualitzats, aïllats de la resta d’elements a
través dels símbols que li atribueix el llenguatge, la combinació concreta de
sons vocàlics i consonàntics que ens marquen que “allò” és diferent d’”això”.
“El llenguatge, com a expressió, és, abans
de tot, el llenguatge creador de la poesia. La cultura i la creació artística
formen part de l’ordre ontològic mateix.” (74) I afegeix
que faciliten la comprensió de l’ésser. L’home no és només un mecanisme, un
engranatge que funciona perfectament fins que deixa de fer-ho en el moment de
morir, i que només pot ser comprès a través de nocions mecàniques (física,
química, biologia) sinó que l’home també és ésser, és una entitat lligada a un
cos que utilitza el llenguatge per entendre i per a fer entendre el món, que
gaudeix de la cultura i de l’art.
“L’absurditat no consisteix en el sense
sentit, sinó en l’aïllament de les significacions innombrables, en l’absència
d’un sentit que les orienti.” (89) La vida està
mancada d’un sentit final, d’un camí a seguir que condueix a algun objectiu
real, la vida és absurda.
“Ésser Jo significa, des d’aleshores, no
poder-se sotmetre a la responsabilitat, com si tot l’edifici de la creació
reposés sobre les meves espatlles.” (108) Perquè, amb
la descoberta que, com ja digué Pere Quart, “el món sóc jo i les meves
circumstàncies”, també vénen les responsabilitats. En
tant que el món sóc jo, jo en sóc responsible. D’allò bo i d’allò dolent. Si
més no, d’allò que puc control·lar. “La unicitat del jo és el fet que ningú
pot respondre en el meu lloc.” (108)
“Les normes de la moral no estan embarcades
en la història i la cultura.” (116) Afirma Lévinas
mostrant que no depenem d’elles. Però, és així? De debò la moral és prèvia a la
història i la cultura? Així vol dir que existeix una única moral. Una moral
atemporal que les diferents civilitzacions han interpretat i adaptat a les
seves maneres de fer. De debò que pot existir aquest universal?
“Tot allò que constitueix la meva vida, amb
el seu passat i el seu futur, és aplegat en el present en què em vénen les
coses.” (124) I això, aquesta condició únicament
present dels éssers humans, és la que sovint s’oblida tot posant l’interès
només en un futur insegur o bé en un passat irrecuperable.
“El pensament tombat vers l’objecte es pot
dir que pensa, d’aquest objecte, infinitament menys que tot allò que no en
pensa.” (133) El pensament implica una selecció; la
concreció dels objectes, implica escollir quines característiques li són
aplicables, a través de quines puc pensar en aquell objecte i descartar totes
les altres possibles, infinites, opcions al marge.
“La ineficàcia de l’acció humana mostra la
precarietat del concepte home.” (135) Perquè nosaltres
anem fent, seguim actuant, sense saber encara què som exactament però donant
per fet un seguit de pressupòssits que bé podrien ser equivocats.
Totalment d’acord: “la mort torna insensata
qualsevol preocupació que el Jo volgués tenir per la seva existència i pel seu
destí.” (147) I afegeix: “res no és més còmic que
la preocupació que té de si un ésser abocat a la destrucció.” (147)
“L’angoixa d’avui és més pregona. Prové de
l’experiència de les revolucions que s’enfonsen en la burocràcia, la repressió
i les violències totalitàries que es fan passar per revolucions.” (154) Quan estem de tornada de tot, el dolor és encara més gran perquè
la confiança s’ha esvaït.
“Impossibilitat de parlar que és, potser,
l’experiència més incontestable de la nostra època. Patim el discurs com a
insuportable solemnitat, declamació i sermó, de forma que no podem parlar ni
entendre sense descoratjament més que el discurs algorítmic de la ciència, allò
quotidià (“dóna’m un vas d’aigua”) i la temptació pel discurs violent –ja crit,
destructor d’allò dit.” (169) I només cal estar una
mica atent a les converses que ens envolten a diari per comprovar que,
efectivament, és així.
El llibre acaba amb un crit d’optimisme vers
la joventut tot dient que “la joventut […] cessa d’ésser l’edat de la
transició i del passatge (“cal que la joventut passi”) per a mostrar-se com la
humanitat de l’home.” (170) però això sembla implicar
que només és en la joventut que es dóna aquesta humanitat, que en la maduresa i
la vellesa es perd, que els anys de creixement adquirit aniquilen la humanitat
de l’home… Potser és cert. Potser la humanitat rau en la persona pura,
instintiva, sense trabes ni obstacles culturals. Potser.
______________
Emmanuel Lévinas, Humanisme de l'altre home (Edicions 3 i 4)
començat_ 30/10/11 / acabat_ 13/06/12
______________
Emmanuel Lévinas, Humanisme de l'altre home (Edicions 3 i 4)
començat_ 30/10/11 / acabat_ 13/06/12
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada