30 d’oct. 2014

El Zahir, Jorge Luis Borges

"Nada hay menos material que el dinero, ya que cualquier moneda (una moneda de viente centavos, digamos) es, en rigor, un repertorio de futuros posibles. El dinero es abstracto, repetí, el dinero es tiempo futuro" (123) Aquestes són les reflexions que acompanyen al narrador, aquest Borges literario, quan passeja pels carrers de Buenos Aires després de l'enterrament de Teodelina Villar. Inevitablement, apareix el record de Leopold Bloom passejant per Dublin també després d'un enterrament. La pluja d'idees, tot i que molt més estructurades aquí (en el sentit narratiu de la paraula) també és semblant, l'aparició de la moneda de Zahir genera records històrics de monedes: "pensé en el óbolo de Caronte, en el óbolo que pidió Belisario; en los treinta dineros de Judas; en las dracmas de la cortesana Laís; en la antigua moneda que ofreció uno de los durmientes de Éfeso; en las claras monedas del hechicero de las 1001 noches" (122) Perquè "no hay moneda que no sea símbolo de las monedas que sin fin resplandecen en la historia y la fábula" (122)

"Noches hubo en que me creí tan seguro de poder olvidarla que voluntariamente la recordaba" (126) Una poètica idea que podria fer referència a un amor perdut, a una persona que ja no està al nostre costat i el record de la qual ens fa mal però que, aquí, s'objectualitza en la moneda que obsesiona al narrador.

"Quizá yo acabé por gastar el Zahir a fuerza de pensarlo y repensarlo, quizá detrás de la moneda esté Dios." (132)
________________
Jorge Luis Borges, El Zahir (dintre de El aleph - Alianza editorial)
començat_ 1/08/14  /  acabat_ 1/08/14

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada