Declaració de principis de l’autor: “escric
teatre, no assaig, i el que procuro és construir situacions dramàtiques dins de
les quals hi ha, implícites o explícites, històries de les de tota la vida,
històries de les que han aconsolat la bèstia humana al llarg dels segles, quan
s’arrecera amb els seus semblants a la vora del foc.”
(7)
Repartiment de luxe per a aquest text que es
va estrenar el 1994 al Teatre Romea: Mercè Comes, Jordi Boixaderas, Lluïsa
Castell, Pep Cruz, Joel Joan, Àngels Moll i Meritxell Sabater, amb la direcció
de Rosa Maria Sardà i l’ajudantia de direcció de Sergi Belbel. Promet.
“Trobem fàcil parlar de les coses
desagradables i ens fa vergonya parlar de la bellesa.”
(15)
Quina llàstima que un text editat per
l’editorial Lumen i amb el patrocini (i els mil emblemes i logotips) del
Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya contingui tants errors.
De fet, només cal mirar detenidament la portada per a veure que el nom de
l’autor no està escrit correctament. Les bones persones podrien pensar que el
senyor Benet i Jornet encara té al seu DNI la nomenclatura espanyola
obligatòria a la seva infantesa, però només cal que obrin el llibre per
comprovar que a l’interior aquest “Jose” recupera la “p” i esdevé Josep. A part
d’això, els errors primer només eren ortogràfics com algun accent oblidat;
després també tipogràfcs, com posar “ell” en compte
de “el”, o “diferente” en comptes de “diferent”
(64) però ara ja ha derivat a errors identitaris: posar que parla el METGE quan
hauria de parlar la NOIA (74). És curiós comprovar que en èpoques que els
diners no eren l’excusa per les pobres edicions també es cometien aquestes
mancances editorials. I, per cert, en aquest cas “curiós” és un eufemisme per
“trist” i “preocupant”.
“Grapajés” (76) la
cosa empitjora i em comença a distreure de la lectura del text precisament en
aquest segon acte que és molt més interessant que el primer que, tal i com afirmava
Toni Casares en el pròleg, mostra els dubtes existencials del metge que, de
fet, s’assemblen molt als de qualsevol altra persona. El que passa és que ell
gosa dir-los en veu alta.
A vegades, i perdó per la comparació, algunes
frases d’en Benet i Jornet recorden perillosament a en Paulo Coelho, amb tot el
que això implica: “potser cada engruna d’horror serà compensada algun dia,
d’alguna forma, no sé com, amb una engruna de goig.”
(79) O al final del primer acte se li havia escapat: “uns quants sentiments
ensucrats, de tant en tant, no fan cap mal.” (56). La
fal·lera “new age”, auto-ajuda, felicitat emocional i demés històries ha fet
molt mal.
El començament del tercer acte és
increïblement temporal. Temporal en el sentit que correspon molt a la tendència
literària i cinematogràfica dels 90. Fa pensar en les converses atzaroses que
ja havia insinuat Richard Linklater a finals dels 80 a Slackers i havia confirmat a Before Sunrise, però
també sona a Reality Bites o als textos de Palaniuk
i Richard Ford. És aquesta conversa mundana plena de preguntes punyents: “us
lliureu completament, vosaltres, quan estimeu?” (83)
Fetes just després de les reflexions en veu alta de la DONA JOVE. Una mica a
l’estil de Things I never told you de la primera
Coixet. I, per tant, molt encomiable.
Per un instant només, clar. Llavors retorna al
teatre més autòcton, amb més monòlegs i reflexions interessants, però allunyat
de la seva època fins al monòleg final de la dona que, certament, pren unes
dimensions molt més grans gràcies al joc dramàtic de Benet i Jornet: els
lectors/espectadors sabem coses que ella ignora i les seves paraules tenen una
rellevància molt més important per a nosaltres. Un bon toc d’encert per acabar
una obra que comença fluixa i va agafant volada.
___________
Josep Ma Benet i Jornet, Fugaç (Lumen)
començat_ 13/07/13 / acabat_ 13/07/13
___________
Josep Ma Benet i Jornet, Fugaç (Lumen)
començat_ 13/07/13 / acabat_ 13/07/13
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada