“Hay veces en que el teatro no nace de una
idea preconcebida, se impone. Basta una imagen o una frase robada en una
conversación deshilvanada para que una nebulosa de palabras se construya en
conflicto.” (7) diu molt encertadament Roberto Corte
en el pròleg. I, en el meu cas, puc afirmar que sempre (o pràcticament sempre)
és així: el text, el conflicte, neix arran d’una frase, d’una imatge, d’una
paraula, fins i tot, i va creixent i creixent fins agafar volada pròpia. En
Josep Pla amb la seva estructurada i re-meditada escriptura s’estiraria dels
cabells. Per sort, jo no sóc en Josep Pla i no m’he de mantenir encorsetat per
la raó.
Un pis nou, un sopar d’inauguració, les
típiques converses d’uns amics (quatre) que fa temps que no es veuen però que
es tenen la suficient confiança per riure-se’n els uns dels altres. Aquest és
el plantejament de l’obra. Ara només cal conèixer els personatges i veure de
quin peu calcen.
“Todos coleccionamos algo” (38) diu Jorge, el personatge més melòman i sentimental, “la vida
consiste precisamente en eso. En apasionarse por alguna cosa. Por cosas
materiales que tengan algún valor estético.” (38)
Mica en mica, les reflexions de Jorge van
agafant protagonisme i, amb elles, la força dramàtica de l’obra: “tengo la
impresión de que todos estamos en el lugar que no nos corresponde.” (72) És ell, també, qui comença a introduir el neguit sobre la
ignorància cultural/social, el fet que critiquem sense ni saber de què parlem
arran de la visita d’un veí magrebí al pis i la quantitat de tòpics i bromes
que en fan Gabi i Celso.
Ressonàncies de Who’s afraid of Virginia
Woolf, o potser fins i tot de La cantant calva en aquesta obra de menjador, de converses entre-tallades, d’amics que
discoteixen fins al límit de la decadència deixant de banda la correcció
política i les bones maneres.
________________
Roberto Corte, Travesía sobre nieve de Bagdad ( deus ex machina teatro)
Començat_ 17/03/13 / Acabat_ 17/03/13
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada